Etický Kódex
Etický Kódex vzdelávacej inštitúcie
Ing. Štefánia Pichaničová – Štúdio ATARROA, Jastrabia 13701/1, Prešov
Etický kódex vzdelávacej inštitúcie je zameraný na zodpovednosť a profesionálny postoj zamestnancov, garanta a lektora v oblasti vzdelávania dospelých.
Zásady Kódexu
Zodpovednosť, záväznosť dodržiavať zákony platné v súvislosti s výkonom vzdelávacej činnosti v SR. Zásadné je čestné vyhlásenie, že vzdelávacia inštitúcia je zriadená a pracuje v súlade so právnymi predpismi, ako SZČO, pracovného práva, účtovníctva, daní, reklamy, ochrany osobných údajov, hygieny, bezpečnosti, poistenia a autorských práv. Hlavné hodnoty sú v tom, že sa rešpektujú a podporujú rôzne kultúry, hodnoty a právo na názor. Každý občan, či účastník alebo klient má právo na rovnocenné zaobchádzanie bez ohľadu na vieru, vek, pohlavie, rasu, národnosť, zdravotný stav a podobne, a správajú sa zodpovedne aj k životnému prostrediu.
Etické rozhodovanie
Garant a lektori sa rozhodujú podľa etických zásad a hodnôt. V prípade vzniku problémov vždy hľadajú riešenia, v ktorých spoja právne normy, morálku, a hodnoty. Sú zodpovední za to, aby kolektívne aj individuálne zodpovedne pristupovali k potrebám a záujmom svojich účastníkov, poskytujú štúdium a odbornú prípravu vo vzdelávacom prostredí čo najvyššej kvality podľa presne definovaných študijných plánov vyplývajúcich zo schválenej akreditácie MŠ VVaM SR, a postupujú tým k zlepšeniu kvality ich pôsobenia vo VI. Získané akreditácie na základe splnenia podmienok na ich zaradenie do programu sú zverejnené na portáli MŠ VVaM SR v Informačnom systéme ďalšieho vzdelávania dospelých.
Zverejňovanie informácií o vzdelávacích aktivitách
VI, garant a lektori jasne oznamujú na webovom portáli VI, aj na Facebooku o tom, akým spôsobom sa rozširuje vzdelanie a kurzy na praktické zručnosti, presne opíšu ich názov, obsah aktivity, cieľ, úroveň náročnosti, termín, dĺžku a miesto konania, kto je cieľová skupina, prednášajúci a lektori, inštitúcia organizátora, cena a spôsob platby, čo je výstupom – či Certifikát, či Osvedčenie, reklamačný poriadok, kontakt, aký spôsobom sa záujemca môže obrátiť a získať bližšie informácie, kontaktnú osobu. V prípade zadania cez Úrady práce SR sa údaje poskytujú objednávateľovi, a týmto zverejnením umožňuje VI záujemcom a budúcim účastníkom o vzdelávanie jednoduchý prístup k informáciám a poskytne presné a pravdivé informácie o príslušnej vzdelávacej aktivite.
Dôvernosť a ochrana osobných údajov GDPR
Zamestnanci, garant a lektori VI v oblasti vzdelávania dospelých chránia dôvernosť informácií a osobné údaje o účastníkoch v súlade so zákonom, na ktorý má VI vypracovaný projekt ochrany GDPR, z ktorého vyplýva, že všetky údaje sú chránené a nemôžu sa poskytovať tretím stranám bez jeho súhlasu. Pracujú v inštitúcii ako FO – podnikateľ držiteľ Živnostenského oprávnenia, alebo ako zamestnanci a lektori - majú písomné zmluvy, v ktorých sú uvedené ich úväzky, povinnosti na danom pracovnom mieste, dostupné postupy na riešenie sťažností a postupy, ktoré sa majú dodržiavať v prípade disciplinárneho konania. Lektori a zamestnanci majú primerané vzdelanie, kvalifikáciu a skúsenosti pre danú prácu, získali odbornú prípravu, ktorá zahŕňala vzdelávaciu prax pod odborným dohľadom v dostatočnom rozsahu obsahu a trvania pracovného vzťahu. Majú možnosť zdokonaľovať svoje zručnosti v práci aj mimo, majú k dispozícii vhodný pracovný priestor a vybavenie.
Tento Etický kódex vzdelávacej inštitúcie je záväzným pre všetkých jej členov, čím rastie ich profesionalita, zodpovednosť, a lojálnosť k inštitúcii aj účastníkom.
Súčasťou Etického kódu je informovanosť členov vzdelávacej inštitúcii o Reklamačnom poriadku, aký druh reklamácie rieši, spôsob jej oznámenia písomne na email inštitúcie, alebo osobne, či telefonicky na kontaktných údajoch, a zároveň aj o postupe možnosti Alternatívneho riešenia sporov. Tie sa potom riešia bez odkladu v záujme účastníka, poskytuje sa mu informácia o lehote riešenia, spôsobe ak sa nevyrieši do 30 dní a aký je na to dôvod, a po vyriešení mu oznámi formu nápravy chyby alebo služieb, samozrejme iba v prípade, ak je reklamácia, či alternatívne riešenie sporu po preverení definovaná ako oprávnená zo strany účastníka, a poskytne mu dôvod jej neuznania. Tieto ustanovenia platia pre všetky vzdelávacie programy organizované v čase touto inštitúciou.
Vzdelávacia inštitúcia má povinnosť a úlohu počas vzdelávacích programov, ako aj po ich ukončení, monitorovať a získavať spätnú odozvu od svojich účastníkov a absolventov, a v prípade adekvátnosti to zakomponovať do zlepšenia svojich služieb a vzdelávacieho procesu, čím zvýši spokojnosť účastníkov s poskytovanými službami inštitúcie.
Kto chce, hľadá spôsoby, kto nechce, hľadá dôvody....
My sme ten spôsob....